Prof. Christophe Matthys over diëten: ‘Focus niet op het cijfer op de weegschaal, maar op je gezondheid’
Onlangs gaf Christophe Matthys, professor humane voeding aan de KU Leuven, een interessant interview voor de Nederlandse zender Radio 1 over ...
16 augustus, 2022

Onlangs gaf Christophe Matthys, professor humane voeding aan de KU Leuven, een interessant interview voor de Nederlandse zender Radio 1 over de relevantie van allerlei verschillende diëten en gezonde voeding in het algemeen. De belangrijkste boodschap die hij meegaf was: focus je niet op het cijfer op de weegschaal, maar op het verbeteren van je gezondheid. Pro Well ondersteunt die boodschap volledig en wil je daarom graag de gelegenheid geven om dit interview te beluisteren.

Klik hier om het interview met prof. Matthys te beluisteren

Volle granen, groenten en fruit

Het allergezondste dieet is volgens prof. Matthys een eetplan dat is gebaseerd op voldoende volle granen, groenten en fruit, en waarin alle soorten voeding zijn opgenomen, met een gecontroleerde verhouding tussen ‘gezond’ en ‘ongezond’. Als je veel volle granen, groenten en fruit eet, kun je grote hoeveelheden eten. Omdat je veel vezels binnenkrijgt, zul je ook snel een gevoel van verzadiging hebben. Het is belangrijk dat je eten lekker is bereid, smaak heeft en deel uitmaakt van een sociaal gebeuren, waarbij je ook anderen kunt ondersteunen om lekker en gezond te eten.


Efficiënter metabolisme

De grote uitdaging van een dieet is niet om gewicht te verliezen: calorie-arme diëten hebben wel een effect op je gewicht, maar slagen er niet in om je gewichtsverlies later te stabiliseren. Wanneer je minder eet en gewicht verliest, gaat je metabolisme efficiënter werken. Dit wil zeggen dat je minder calorieën gaat verbranden omdat je lichaam in ‘schaarstemodus’ gaat. Als je na een periode van caloriebeperking opnieuw méér gaat eten, zal je metabolisme nog altijd minder calorieën blijven verbranden bij dezelfde activiteit omdat het zoveel mogelijk energie wil opslaan als voorbereiding op een potentiële nieuwe periode van schaarste. Met andere woorden: de overtollige energie wordt sneller opgeslagen onder de vorm van lichaamsvet. 


Intermittent fasting

Tegenwoordig zijn allerlei afslankingsdiëten (keto-dieet, koolhydraatarme diëten of intermittent fasting) enorm populair. De meeste van deze diëten zijn ontstaan omdat mensen naar een oplossing zoeken voor hun overgewicht, maar ze zijn niet gebaseerd op wetenschappelijke principes. Wat het beperken van de tijd waarin je eet betreft: uit onderzoek blijkt dat dit dezelfde effecten heeft voor je gewicht als caloriebeperking. Het principe van enkel in bepaalde periodes van de dag te eten, heeft het psychologische voordeel dat het gemakkelijk is omdat het structuur geeft en gemakkelijk kan toegepast worden in een dagschema. Dit kan een reden zijn waarom het voor sommige mensen goed werkt.



Download PDF

Deel DIT ARTIKEL
ARCHIEVEN